Over Ons

 

 

In 1991 horen Arjan Sikking en Marianne van Berlo voor het eerst een Argentijnse tango, uitgevoerd door het befaamde Orquesta Típica van . Gegrepen door deze klanken nemen we nog datzelfde jaar les en bezoeken Buenos Aires.

De mooie milonga’s (tangosalons) in Buenos Aires zijn voor ons een bron van inspiratie door het bijzondere gevoel dat de dansparen uitstralen: gevoel voor elkaar, voor de muziek, voor de andere dansparen. Hier ervaar je tango op zijn best.

Geraakt door de tango nemen we in 1991 les bij Lalo en Mirta Diaz, docenten van de Academia de Tango in Amsterdam. Van hen leren we de tango dansen en de tangocultuur kennen.

Op onze eerste reis naar Buenos Aires in 1991 komen we in contact met maestro Pepito Avellaneda, de ‘Koning van de Milonga’. Bij deze belangrijke maestro nemen wij veel les en leren we naast tango, veel milonga en in 1994 ook onze eerste passen van de jaren ’20 tango, de tango canyengue.
 Pepito overlijdt in 1996.

In Nederland leren we maestro Antonio Todaro en zijn stijl van dansen kennen. Gedurende korte tijd volgen we zijn lessen. Hij overlijdt in 1994.

In 1994 vragen Lalo en Mirta van de Academia de Tango ons om les te gaan geven. Wij beginnen in Leiden, en vervolgen ons docentschap in Amsterdam bij de Academia de Tango.

Daar geven we tot in 2004 drie avonden in de week les op alle niveaus tango. Ook geven we speciale cursussen zoals milonga (met traspies), tangowals, tango canyengue en muziekstijlen in de tango gebaseerd op orkesten zoals Di Sarli en Pugliese.

 

In 1996 kiezen we onze twee belangrijkste maestro’s: Aurora Lubiz en Jorge Firpo uit Buenos Aires. Bij hen specialiseren we ons, naast tango en milonga, verder in tango canyengue en tango orillera.

Het zijn dan ook Aurora en Jorge die voor ons een aantal choreografieën maken voor de tango fantasía waarmee we, naast eigen choreografieën, regelmatig optreden. Met beiden werken we nog steeds samen, ook geven ze regelmatig workshops aan onze leerlingen.

Voor de didactiek van het lesgeven volgen we in 2001 bij Juan Lange uit Uruguay / Berlijn een aantal weekend-workshops. Juan staat in 1981 in Berlijn aan de wieg van de wederopleving van de tango. Hij ontwikkelt ook een didactische methode voor het lesgeven en heeft daarmee veel invloed.

Sinds september 2004 geven we cursussen onder onze nieuwe naam . Het eerste jaar in het nieuw geopend danscentrum DanceStreet in Amsterdam.

In september 2005 starten we onze eigen Tangostudio De Plantage
 in de Plantagebuurt van Amsterdam.

Zie hier artikel over het gebouw in Fluisterende muren van Ons Amsterdam.

En over ons in De Plantage in het Bulletin voor Vrienden van de Plantage.

In 2006 en 2007 treden we op in de show Tango Heroes van Carel Kraayenhof met zestig voorstellingen, daarnaast treden we regelmatig op.

Onze activiteiten voor de school en de salon vergen veel tijd. Met name de school groeit sterk, we geven nu vijftien cursussen verdeeld over vijf avonden in de week.

Tango Amsterdam - Arjan & Marianne


Marianne studeert in 1985 af aan de Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving te ’s-Hertogenbosch in de disciplines schilderen en tekenen. Haar werkzaamheden als beeldend kunstenaar combineert zij met die van tangodocent en tangodanser.

Arjan reist voor langere tijd de wereld over. Hij vervult zijn dienstplicht in Suriname, reist vier jaar door Azië, Australië en Zuid

Amerika, en werkt o.a. in de koper- en goudmijnen van Australië. Daarnaast is hij fotograaf en organiseert mede jarenlang de landelijke werkgroep fotografie Sinus, een ontmoetingsplaats voor fotografen in ontwikkeling onder begeleiding van mentoren.

Als chemisch onderzoeker werkt Arjan bij Shell en is verder actief in de bedrijfsledengroep van de vakbond en de ondernemingsraad. In 1995 verlaat hij het bedrijf en richt zich volledig op de tango.

Tot 2004 werkt hij mee en levert een belangrijke bijdrage aan de organisatie van de Academia de Tango. Deze groeit in 2002-2004 uit tot een school van 600 leerlingen.

Zomer 2004 zetten Arjan & Marianne hun eigen school en salon op.

Lees hier een uitgebreid kranteninterview uit 2004 met Arjan.

_pugliese-aan-de-koffie-b

Pianist, componist, orkestleider en muziekvakbondsactivist Osvaldo Pugliese geldt als een van de wegbereiders voor de moderne tango; zijn composities zijn bepalend voor meerdere stijlen (etappes) van de tangomuziek.In 1924 componeert hij op 19 jarige leeftijd Recuerdo, waarmee hij naam maakt als componist.

Bij de première van La Yumba in de jaren 40 komt het tot ongeregeldheden. Tangodichter Horacio Ferrer beschrijft wat er gebeurde: “de politie probeerde tevergeefs de mensen op het trottoir terug te dringen; fans en kijklustigen verdrongen zich voor de deuren van het café waar Pugliese optrad. De zaal was veel te klein en al
 voor het begin afgeladen vol. Vanwege de enorme mensenmassa was het verkeer stil komen te staan. Sommigen morden, anderen stonden netjes in de rij, de meesten discussieerden over de betekenis van het woord La Yumba“.

In de pauze legde Pugliese uit waarom hij deze titel had gekozen: “Mijn stuk heet La Yumba, omdat ik geprobeerd heb met deze compositie een synthese te creëren van de stijl van mijn orkest. Yum-ba is een klanknabootsende omzetting van het tangoritme zoals ik dit voel en speel”.

NB. In het stuk worden deze klanken door de contrabas gespeeld.

Pugliese verbindt in zijn stijl een percussieve, ritmisch geaccentueerde begeleiding met polyritmische structuren van de diverse instrumentengroepen die de maat verschillend onderverdelen. Polyritmisch: meerdere verschillende ritmes overlappen elkaar. Binnen dit samenspel van verschillende klankniveaus onderscheiden de solisten zich door met hartstochtelijke expressiviteit de melodische thema’s te vertolken. In het orkest van Pugliese hebben de afzonderlijke orkestleden in alle stadia een grote invloed op interpretatie en arrangement.

Osvaldo leidt zijn ensemble van 1939 tot aan zijn overlijden in 1995.

Carel Kraayenhof schreef een uitgebreid artikel over Osvaldo Pugliese.

_pugliese-componerend-b

De Maatschap werd ingeschreven in de Kamer van Koophandel op 1 juni 2004 onder de volgende namen: 

Tango Argentino Amsterdam
Tango Argentino Arjan & Marianne
Tango Amsterdam
Tangosalon De Plantage 

Onder deze vier namen zijn wij bekend.

De naam van de website is eerder historisch bepaald en luidt:

www.tangoalma.nl (tangoziel).

Voor de show Tango Heroes (2006/2007) componeert Carel Kraayenhof Alma de Tango een tango in canyengue stijl, die hij aan Arjan & Marianne opdraagt.

De naam is afgeleid van de naam van onze website. In de show dansen wij een tango-canyengue op deze tango.